Alles over het laden van uw elektrische auto

Er komen steeds meer nieuwe elektrische auto’s bij. Elektrisch rijden wordt steeds normaler. Maar hoe zit het met laden? Wat kost het? Wanneer schaft u een thuislader aan of maakt u gebruik van een openbare laadpaal? En hoe zit het met snelladen?

Thuisladen

Als u de luxe heeft van een eigen oprit, dan is thuisladen de makkelijkste optie. Zo heeft u immers altijd plek. En de auto opladen aan een eigen laadpaal is voordeliger dan bij een publiek laadpunt. Helemaal als u zelf stroom opwekt met zonnepanelen.
Wilt u thuis laden, dan kunt u kiezen tussen een losstaande laadpaal of een wallbox. De wallbox wordt aan de muur bevestigd, maar de installatie is gelijk.

Heeft u geen eigen oprit, zoals bij een rijwoning, dan kunt u nog steeds gebruikmaken van een eigen laadpaal in de voortuin of een wallbox aan de muur van uw eigen gevel. Maar let op; formeel heeft u geen recht om de eigen auto voor de deur op te laden. Staat er een andere auto voor uw huis geparkeerd, dan zult u met laden moeten wachten tot die auto weg is. De openbare weg is immers van iedereen. Een ander punt om rekening mee te houden is het verlengd privaat aansluitpunt (VPA) in de publieke ruimte. Dit is de manier van opladen waarbij de laadkabel over de stoep ligt (met of zonder kabelgoot). Officieel is dit niet toegestaan, maar het wordt tot nu toe gedoogd door de gemeente.

Hoe lang duurt het om te laden? Dat is afhankelijk van uw netaansluiting. Thuis laden gaat meestal met 3,7 kW of maximaal 11 kW per uur. Het voor 80% volladen van een elektrische auto met een gemiddelde accucapaciteit (60 kWh) duurt dan 4,5 tot 13 uur (11 – 3,7 kW).

Een laadpunt op eigen terrein kost al snel zo’n € 2.000. Daarbij maakt het verschil of je naast de meterkast een gat naar buiten boort, of dat de laadpaal aan de andere kant van uw perceel moet komen. Wanneer er gegraven moet worden, loopt de teller immers snel op. Reken op zo’n € 45 per meter graven. Het type ondergrond waardoor de kabel moet worden getrokken – aarde, beton of steen – is ook prijsbepalend.

Kan uw meterkast de extra stroomvraag aan?

Om overbelasting te voorkomen, kunt u kiezen voor Dynamic Load Balancing(Verwijst naar een externe website). Dit systeem kost tussen de € 150 en € 200, maar zorgt ervoor dat uw huisstroomnet niet overbelast raakt. Het opladen van een auto vraagt namelijk veel stroomvermogen  en u wilt voorkomen dat de stroom uitvalt op het moment dat apparaten tegelijkertijd worden ingeschakeld. Dynamic Load Balancing verdeelt de stroom over alle apparaten en vermindert wanneer nodig tijdelijk de laadstroom van de auto.

Openbare laadpalen

Als u geen eigen oplaadpunt heeft kunt u laden via een openbare laadpaal op straat. Op dit moment staan er in onze gemeente 61 publieke laadpalen en zijn er 21 in voorbereiding om te worden geplaatst. De exacte locaties van deze laadpalen(Verwijst naar een externe website) staan op de website van MRA-e (Metropool Regio Amsterdam). Ook kunt u zien waar nieuwe laadpalen gepland zijn. De gemeente breidt het openbare laadpalen netwerk uit naar aanleiding van individuele verzoeken(Verwijst naar een externe website). De toekenning hangt samen met verschillende voorwaarden. In de volgende nieuwsbrief kunt u meer lezen over het laadpalen netwerk in de gemeente.

Wat kost openbaar laden?

De kosten voor elektrisch laden zijn gekoppeld aan de elektriciteitsprijs. Op dit moment zijn er drie aanbieders van laadpalen in alle 26 gemeentes. Met hen maakt de MRA-e afspraken over de maximale laadprijs.

De inzet van MRA-e is dat elektrisch rijden aantrekkelijk blijft. Met andere woorden: goedkoper dan rijden op benzine of diesel. Bij de nieuwe laadpalen – geplaatst vanaf 1 juli 2024 – is daarom een gunstiger tarief voor de elektrische rijder afgesproken. De huidige prijs €0,31 per kWh. Elk kwartaal kan de laadprijs variëren. Actuele prijzen kunt u vinden op de website van de MRA-e(Verwijst naar een externe website).

Naast de kosten voor de hoeveelheid geladen stroom (kWh) geldt er soms ook een ‘starttarief’. Dit zijn kosten voor het gebruik van de laadpas of app. Dit is meestal een vast bedrag per laadsessie, maar kan ook een vast bedrag per maand zijn. Laadt u zonder laadpas? Dan betaalt u een vast bedrag per laadsessie van maximaal € 0,60.

Een aantal feiten over snelladen

Een snellader is een laadpaal die uw auto met hoog vermogen kan opladen; minimaal 50 kW. Bij moderne snelladers vaak met 150 kW tot – bij de krachtigste snellader – wel 350 kW.

Niet elke elektrische auto is geschikt voor dit vermogen. Maar: u kunt een langzamere auto altijd aansluiten. De lader past zich aan de beperking van de auto aan. Er zal dus geen schade ontstaan door een te hoge spanning. Bij een snellader gebruikt u een stevigere kabel die aan de lader vastzit. Uw eigen laadkabel kunt u dus in de auto laten liggen.

Ook de accu is bij snelladen van belang. Die heeft namelijk een maximumcapaciteit, afhankelijk van onder andere de grootte, chemische samenstelling en batterijtemperatuur. Moderne, elektrische auto’s hebben speciale batterijen en technologie die hoge stroom aankunnen. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de auto weer opgeladen is. Van 10% tot 80% laden duurt, afhankelijk van de auto, ongeveer 18 tot 45 minuten.

Wat kost snelladen?


Snelheid heeft een prijs. De prijzen liggen hoger dan bij een publieke laadpaal; aanbieders van snelladen hanteren momenteel prijzen tussen de € 0,65 en € 0,90 per kWh. Vaak zijn er ook abonnementen waarmee een korting op het laadtarief verkrijgbaar is.

Is het slecht voor de batterij?


Nee, snelladen is niet slecht voor de batterij. Als de accutemperatuur binnen de vastgestelde normen blijft, is er niet veel aan de hand. En tijdens het snelladen wordt die temperatuur in de gaten gehouden. Wordt die te hoog, dan gaat het snelladen een tikje minder snel. Meerdere studies wijzen uit dat batterijslijtage als gevolg van snelladen verwaarloosbaar is. Slechts bij een aantal oude EV modellen van voor 2012 die hun batterij niet actief koelden was er sprake van enige slijtage.

Kan elke elektrische auto snelladen?


Bijna alle volledig elektrische auto’s kunnen snelladen met CCS (Combined Charging System)-stekker (en de Aziatische auto’s met een CHAdeMo-stekker). Maar er is een uitzondering: de meeste plug-in hybrides(Verwijst naar een externe website) kunnen niet snelladen. Check dus van tevoren de specificaties van uw auto.

Waar bevinden zich snelladers?


In Bloemendaal staan nu geen snelladers, maar er zijn snellaadstations in de Waarderpolder in Haarlem (Fastned aan de Fustweg 1, Leap24 aan de Kuipersweg 1). Verder vindt u snellaadstations vooral bij tankstations langs de snelweg. Ook in het buitenland wordt het snellaadnetwerk steeds beter. Vanaf 2025 moeten langs de Europese wegen namelijk om de 60 kilometer snellaadstations voor elektrische auto’s staan.